Her er et lite utvalg av hva som har hendt med dem i året som har gått.

Matlagingsproduktene

prod-mat-smør.png

TineSmør

TineSmør er et rent naturprodukt kjernet av fersk fløte og blir brukt av kokker og matelskere på grunn av den gode smaken. I 2012 har forbrukerne virkelig vist at de har en sterk preferanse for TineSmør.

prod-mat-cottage-cheese.png

TINE Mager Cottage Cheese

En ny, mager variant av TINE Cottage Cheese så dagens lys i 2012. Den magre varianten har fått nøkkelhullsmerking og er sunn, mettende og proteinrik. Salget la seg på toppen av et allerede godt salg av TINE Cottage Cheese.

Drikke

prod-drikke.jpg

TineMelk

TINE tok i 2012 grep for å møte konkurransen fra norske og utenlandske aktører innen meieri- og annen matvareindustri. Ett av tiltakene var relan­seringen av TineMelk som regional melk. Nå får norske forbrukere TineMelk fra gårder i sin region. Melkekartongen er prydet av dokumentariske fortellinger om melkas opprinnelse, med bilder av og historier om melkebønder, gårder, kyr og det som i sum kanskje er verdens fineste melk. Lanseringen av TineMelk fra gårder i din region har fått svært god mottakelse i det ganske land. TineMelk Ekstra Lett ble i 2012 også lansert i 1,75 liters kartong.

TINE Styrk

TINE Styrk er TINEs nye supermelk, en fettfri variant med smak og utseende til ekstra lettmelk. Den nye varianten inneholder mer av melkas gode egenskaper; 50 prosent mer protein, 50 prosent mer kalsium og er tilsatt D-vitamin.

Biola

Biola fortsetter sin gode vekst og serien fikk i 2012 selskap av Biola Mild. Biola Mild er en variant med mild smak for dem som ønsker en annen type smak enn originalen. Varianten er nøkkelhullsmerket og en ny smak så dagens lys i 2012. Biola-serien kom for øvrig i ny, innbydende og fristende design.

TINE Kulturmjølk

TINE Kulturmjølk ble i året som gikk kraftig revitalisert gjennom ny design og reklame. Det rene natur­produktet er blitt drukket av nordmenn i generasjoner og nye står klare til å overta.

TINE IsKaffe

PopulæreTINE IsKaffe fikk en ny underserie bestående av to varianter i 2012 – TINE IsKaffe Energi. Kos og energi er de vanligste grunnene til at forbruker velger å kjøpe iskaffe.

Litago

Litago er fremdeles ungdommens favoritt på smaksatt melk. Se fram til mange spennende tiltak i 2013.

Sunniva Premium

Sunniva Premium fikk nytt utseende i 2012. Den nye designen skiller de to seriene Original og Premium klart fra hverandre. Premiums design kommuniserer i sterkere grad kvalitet og råvarene har fått enda mer oppmerksomhet på kartongen enn før.

Smådrikke

Helse og sunnhet er en sterk trend i samfunnet og norske forbrukere viser økende interesse for sunnere «i farta»-drikker. TINE har derfor sammen med datterselskapet Fellesjuice satset tyngre innen denne kate­gorien gjennom flere relanseringer og nylanseringer og etablering av et eget salgs­apparat. I 2012 lanserte TINE to større nyheter innen Små­drikke – IsTe Sparkling og fruktdrikken Noisy.

Så langt har satsingen på «i farta»-drikker fra TINE hatt stor suksess både hos forbruker og hos handelen. Gjennom lansering av flere nye konsepter og varianter også i 2013, håper TINE å bidra til et bredere og ennå mer attraktivt utvalg av sunnere «i farta»-drikker til forbrukerne og å bidra til vekst og lønnsomhet for handelen.

Yoghurt

prod-yoghurt01.jpg

TINE Yoghurt

TINE Yoghurt er den friske smaken av yoghurt som nordmenn flest har vokst opp med og som er blitt en del av deres hverdag. Etter at yoghurtdesignen fra 70-tallet ble vist i reklamefilmen for TINE Yoghurt, har TINE mottatt mange positive tilbakemeldinger. Det gamle TINE Yoghurt-designen har skapt engasjement og vekket gode minner hos mange yoghurtelskere rundt om i landet. TINE har derfor i en begrenset periode valgt å produsere TINE Yoghurt 180 gram med eget retrodesign. Reklamefilmen vant en Sølvfisk i august 2012. Et nytt format på 8-pakken kom også i året som gikk.

Go’Morgen

I 2012 kom Go’Morgen i ny, moderne drakt. Mange ulike, lekne utsagn preger lokket og en egen «app» ble sågar lansert. To nye varanianter, Go’Morgen Mindre Søt med Fiberkrønsj, ble lansert med 30 prosent mindre sukker enn originalene. I tillegg ble det lansert en Go’Morgen Naturell gresk type med nøttecrüsli. Gresk eller «Greek style» yoghurt er en sterkt voksende trend globalt.

prod-yoghurt02.jpg

Sprett

Sprett er TINEs eget barnemerke som ble lansert høsten 2011. Produktene er basert på naturlige råvarer og er uten konserveringsmidler. Sprett-familien ble utvidet med flere nye varianter i 2012.

TINE Rislunsj

I 2012 skiftet Piano Rislunsj navn til TINE Rislunsj og fikk en oppgradering av både smak og utseende. Fløte­mengden ble redusert – det samme gjorde sukkerinnholdet i syltetøyet. Dermed framstår produktene som mer fornuftige, uten at det går på bekostning av den gode Rislunsj-smaken.

Desserter

prod-dessert.jpg

Piano Signatur

Med lanseringen Piano Signatur møter TINE den økte etterspørselen etter premium­produkter. Serien er utarbeidet i samarbeid med Kokkelandslaget som også står som garantist for smak og produkt, og er basert på kjente desserter toppet med sauser og strø som utgjør «det lille ekstra».

Piano géleer

Piano geléer er perfekte til barnefest. Deler av aromaen og fargen ble i året som gikk byttet ut med juice fra frukt og bær. Endringen er godt mottatt hos både foreldre og barn.

Ost

prod-ost.jpg

Norvegia

Norvegia nådde nye høyder også i 2012. Norvegia stod for majoriteten av veksten innen kategorien hvitoster og TINE har aldri solgt så mye Norvegia som i året som gikk. TINE mottok Nielsens Merkestyrkepris i 2012 for nettopp Norvegia.

Jarlsberg

Også Jarlsberg kan skilte med salgsrekord i 2012 og det for tredje året på rad. Jarlsberg er nå blitt det nest største merket i segmentet hvitost og vinner stadig flere forbrukeres hjerte og smaksløker. I februar 2013 ble det lansert en ny smaksvariant av Jarlsberg – Jarlsberg Edel.

Brunostene fra TINE

I 2012 introduserte TINE et nytt medlem i brunost- familien med lanseringen av Millom. Millom pro­duseres på TINE Meieriet Lom & Skjåk og har en smak som ligger mellom Fløtemysost og Gudbrandsdalsost. Med sin gode, milde smak vil Millom for­håpentligvis appellere til mange uansett alder. Blir Millom folkets nye brunostfavoritt? Hele serien fikk ny og frisk design i 2012.

TINE Kremost

TINE Kremost ble relansert i 2012 med ny design samtidig som TINE lanserte to underserier – TINE Kremost med topping og TINE Kremost til baking.

Andre

prod-nå.jpg

I 2012 ble året da Nå lanserte ferske pizzasauser med familievennlige smaker. Det ble med andre ord enda enklere for norske familier å lage hjemmelaget pizza. I september ble all palmeolje fjernet fra Nå pizzadeig. Palmeolje i paideig blir fjernet i første kvartal 2013.

prod-yt.jpg

YT

YT befestet sin posisjon som hele Norges serie for treningsmat- og drikke. Høsten 2012 ble treningstimen «YT maks til ski­sesongen» lansert på Elixia med Odd-Bjørn Hjelmeset i bresjen. 2012 ble sportsdrikken relansert og produksjonen av mellom­måltidsdrikken flyttet hjem til Norge.